NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » SKLEP INTERNETOWY, A PRAWO » E-SKLEPY MUSZĄ ODDAĆ KOSZTY PRZESYŁKI

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

E-sklepy muszą oddać koszty przesyłki

  
admin
02.03.2011 11:21:15
poziom 4

Grupa: Administrator 

Posty: 249 #658731
Od: 2008-2-29
Klient płaci tylko za odesłanie niechcianego produktu. Sprzedawca musi zwrócić całą wpłaconą kwotę. Przy reklamacji potrącanie kosztu wysyłki jest regułą

Sprzedawcy internetowi nauczyli się już, że klient ma prawo w ciągu dziesięciu dni zwrócić towar bez podawania przyczyn. Wciąż jednak zdecydowana większość łamie prawo, choć często nieświadomie. Zwracają bowiem jedynie zapłatę za sam towar.

– Klient ma obowiązek zapłacić jedynie za odesłanie zwracanego produktu sprzedawcy. Ten zaś musi mu zwrócić zarówno cenę towaru, jak i doliczone do niej wcześniej koszty transportu do konsumenta – tłumaczy Łukasz Wroński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

tanowisko to potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z ubiegłego roku (C-511/08). Dotyczył on co prawda regulacji niemieckich, ale w pełni odnosi się również do polskich. Trybunał stwierdził jednoznacznie, że przepisy krajowe nie mogą pozwalać na obciążanie konsumenta kosztami wysłania do niego towaru, gdy odstąpił od umowy zawartej przez Internet.

ymczasem sprawdzone przez nas duże sklepy internetowe w swych regulaminach przewidują zwrot jedynie samej ceny towaru. „W razie zwrotu pieniędzy za towar nie są zwracane koszty przesyłki poniesione wcześniej przez klienta" – można przeczytać na stronie jednego z nich. „Koszty wysyłek nie podlegają zwrotowi" – dowiadujemy się z innego.

W świetle wyroku Trybunału takie postanowienia należy uznać za niezgodne z prawem – komentuje Wroński.

Polska ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, która reguluje e-handel, milczy o kosztach przesyłki.

– Dotychczas dominował pogląd, że klientowi zwraca się jedynie to, co zapłacił za sam produkt. Sprzedawcy powinni go zweryfikować. Prezes UOKiK może bowiem uznać, że regulamin przewidujący odmowę zwrotu kosztów przesyłki narusza zbiorowe interesy konsumentów – mówi Xawery Konarski z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

źródło: Rzeczpospolita
  
Electra23.04.2024 10:42:21
poziom 5

oczka
  
serwetnik
02.03.2011 12:14:20
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 110 #658749
Od: 2008-5-5
Przez analogię do sklepu tradycyjnego - koszty wysyłki towaru do klienta można porównać do kosztów, jakie ponosi on przychodząc (przyjeżdżając) do sklepu. W przypadku zwrotu towaru w sklepie tradycyjnym nikt nie zwraca klientowi kosztów podróży do sklepu.

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » SKLEP INTERNETOWY, A PRAWO » E-SKLEPY MUSZĄ ODDAĆ KOSZTY PRZESYŁKI

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny